onelegalteam.com

Teknologi, Underholdning, Nyheter Og Kjendisanmeldelser

John Boyne-kontrovers - John Boyne svarer på kritikk av transkjønnet roman!

Kontrovers
John Boyne-kontrovers

John Boyne er en irsk romanforfatter som ble født 30. april 1971. Han har skrevet elleve voksenromaner og seks bøker for yngre barn. Bøkene hans er oversatt til over 50 språk. Hans verk The Boy in the Striped Pyjamas, utgitt i 2006, ble gjort til en film med samme navn og utgitt i 2008.

John Boyne svarer på transkjønnsromankritikk

Forfatteren av The Youngster in the Striped Pyjamas, John Boyne, har gjengjeldt dem som refset ham for å ha skrevet om en gutt som prøver å takle søskens overgang. Min brors navn er Jessica, Boynes nye roman for unge lesere har blitt panorert på sosiale medier, og forfatteren har blitt refset for å ha skrevet om et emne han er uerfaren med.

Boyne uttalte imidlertid på der festival at dette var poenget. Han uttalte: Det verste rådet du kan gi til nye forfattere er å skrive om det du vet. Skriv om ting du ikke forstår. Alt er biografi hvis vi bare skriver om det vi vet.

Les mer: Satine Phoenix-kontrovers - mobbing og svartelisting påstander har blitt utjevnet mot skaperne av fangehull og drager!

John Boyne-kontrovers

Det er denne forferdelige forestillingen kalt #OwnVoices som innebærer at folk bare kan skrive om sine egne opplevelser og historier, og min erfaring som leser og forfatter er det motsatte av det.

Han hevdet å ha publisert bøker om Holocaust, WWI-tropper, den russiske revolusjonen og Bounty. Jeg har aldri vært på noen av disse stedene, gjort noen av disse tingene, og ingen har noen gang dømt meg for det. Hvis vi påstår at vi bare kan skrive om våre egne opplevelser, så kan en transkjønnet forfatter for eksempel bare skrive om transkjønnede karakterer. Jeg tror ikke det er mitt ansvar som leser eller forfatter å fortelle noen hva de kan eller ikke kan skrive. Vi forventes å bruke fantasien vår til å fordype oss i andres hjerner og kropper.

Francesca Simon, forfatteren av Horrid Henry, talte opp for ham i Hay-mengden og sa: Jeg er amerikansk og kvinnelig, og min hovedperson er et ungt britisk barn. Jeg ville skrive om amerikanske jødiske jenter som vokste opp på stranden i Malibu, sa hun hvis hun måtte skrive om opplevelsen sin.

Boyne er homofil og vokste opp i en tid da homofili var ulovlig i Dublin på 1980-tallet. Han hevdet å forstå hvordan det føltes å være annerledes, men la til: Men selv om jeg ikke gjorde det, burde det ikke stoppe meg fra å skrive den boken. Den kan skrives av hvem som helst. Han sa at han hadde blitt anklaget for å ha miskjønnet bokens tittel, og hevdet at det burde vært My Sister's Name is Jessica i stedet. Men, forklarte han, historien ble fortalt gjennom øynene til overgangsfigurens yngre bror, Sam. Det må være vondt for enkelte individer å være så politisk korrekte hele tiden, sier hun. Boyne sa at han var plaget av fraser som hold deg i veien. Det er innbilsk. Det handler ofte om at noen prøver å overbevise deg om at de er moralsk bedre for deg og at de vet hvordan disse tingene skal uttrykkes.

John Boyne-kontrovers

Boyne er forfatteren av 17 romaner for voksne og barn, hvorav den mest kjente er Striped Pyjamas, som ble omgjort til en film.

Les mer: Hvem dater Jordan Masterson? Her er alt du trenger å vite!

Han beskrev misbruk av sosiale medier som et avløp. Du kommer ikke til å skrive mye hvis det ødelegger dagen din. På spørsmål om hans neste verk, som for øyeblikket er i fjerde utkast, hevdet Boyne at det var veldig annerledes. Den finner sted i 52 land og spenner over årene 0 til 2080 i en romstasjon. Det er det dummeste jeg noen gang har skrevet. Jeg er ikke sikker på om det er helt latterlig eller gir mening, men det var veldig gøy å skrive det.

Tidens gang akselererer

De 50 kapitlene i mellom er spredt over hele kloden, fra Mosambik til Irland, Norge til Peru, Mexico til Afghanistan, med omtrent et halvt århundres mellomrom. Døde ektefeller, en tapt bror, et hevnkomplott i Princess Bride-stil og en rekke møter med fargerike historiske skikkelser, fra Michaelangelo til Shakespeare til Ned Kelly, utgjør hovedpersonens eventyrlige livsfortelling. Den følger det samme plottet med de samme karakterene, selv om navnene deres er noe forskjellige i hvert område.

John Boyne-kontrovers

Høres all den svimlende tiden og de geografiske sprangene forvirrende ut? Det var de, etter denne leserens mening. Boyne på sin side hadde en helt spesifikk grunn til å ta på seg et så utfordrende prosjekt.

For å vite flere siste oppdateringer kan du besøke nettstedet vårt:Teknikk